Oct 29, 2011

disengat landak laut, digigit tapak sulaiman

Sakit sungguh rasanya disengat landak laut dan digigit tapak sulaiman. *eh landak laut ada sengat ke?Dan tapak sulaiman boleh gigit kita ke?

Nasir memang suka exaggerate cerita. Padahal tak ada pun kes kena sengat dengan landak laut atau pun digigit dengan tapak sulaiman. Malah, binatang-binatang laut ni boleh dipegang dan kita boleh berposing depan camera dengan mereka. 

mari pegang ikan jerung. nampak tak jerungnya?
Masa mula-mula masuk ke dalam, kita akan jumpa area di mana kita boleh pegang-pegang dan posing-posing bersama hidupan laut. Ada baby ikan jerung *seperti gambar di atas , tapak sulaiman, belangkas, ikan pari dan gamat.

ini ialah telur ikan jerung, nampak tak bentuk ikan dlm telur ni?
Macam-macam jenis tapak sulaiman yang boleh dilihat. Cantik-cantik semuanya. Ada tapak sulaiman yang keras dan ada juga yang bentuk yang berbulu. Tapak sulaiman bergerak sangat lambat. Jadi bila nak tengok dia berjalan, memang kena tidur situ lah jawab nya. Tapi kalau yang daya fikiran lambat, hanyalah patrick star kawan spongebob tu.

ni jenis yang keras
ni jenis yang berbulu
ni pula the smallest starfish. kecik gile kan
Next, ke kolam ikan pari. Tak sempat nak snap gambar sebab time tu pula kawan call ajak jumpa. Bila da letak phone, yang lain semua da pergi ke kolam gamat dan belangkas.

Semua tak nak pegang gamat. Saya dengan berlagaknya nak pegang. Suruh Syamim snap gambar. Nak tunggu Syamim snap gambar punya lah lama, gamat tu da bergerak-gerak. Sumpah geli. Gambar pun tak jadi.

belangkas
Enough meet and greet with them, sekarang berjalan tengok hidupan laut yang pelik-pelik dalam akuarium pula. Terlalu banyak haiwan yang cantik-cantik dan pelik-pelik. Kalau upload semua, jadi macam mini album pula. So, ambik mana yang rasa best saje.

piranha buat dek je. tak pandang ikan yang tergantung tu pun.
seahorse
jellyfish
Ada satu haiwan ni yang hidup since zaman dinosaur.Tapi saya tak tahu apa nama dia. Anyone yang tahu?

macam scary kan
Ok. Cuba teka gambar apa kah di bawah ini?



Perhiasan aquarium yang berbentuk ikan?
Batu karang bentuk mirip ikan?

Sebenarnya ketiga-tiga gambar di atas ialah IKAN! I mean real fish. Tapi, ikan-ikan ni tak boleh berenang. *pelik kan ikan tak berenang. Mereka menggunakan kaki untuk bergerak. Err, tak tahu lah namanya kaki ke apa. Tapi nampak macam kaki. Ada video yang menunjukkan macam mana dia bergerak dan menangkap ikan kecil untuk dimakan. Kalau nak tengok macam mana, kena lah pergi Coral Wonderland.

Bertempat di Dataran Pahlawan Melaka, Coral Wonderland dibuka setiap hari dari pukul 10.30pagi. Harga tiket bergantung kepada anda warganegara mana.

Kalau ada MyKad atau MyKid, harganya RM30.
Kalau tak ada, kena bayar extra RM10.
Tapi kalau anda warga emas berumur 60 tahun ke atas, dapat kurang RM10.
Eh, kalau student nak dapat harga warga emas pun boleh. Tapi kena bawak kad student lah.

p/s : Nasir tak puas. Nak pergi lagi.

.ohhshera.



4 comments:

cahya indah said...

I yang dok sini pun tak pernah pegi lagi..hehe

miss shera said...

u shud go.best ;)

CikanoT said...

ingatkan Aquaria KLCC

miss shera said...

heee.ni kira mini akuaria la